Španělka Lucie 10477x0 Komentářů
Chceš znát naší generací prověřený, přesný a jen a jen z naší cestovatelské vášně vypiplaný návod jak projet po vlastní ose Evropu autem směr Španělsko a nevydat zbytečně ani jedno euro navíc?
Přikládáme navíc pár osobních tipů a vychytávek na cestu získaných vlastní zkušeností online z čerpacích stanic, dálnic, silnic. Informace jsou čerstvé ( březen 2020) , ještě horké…auuuuu pálí! 🙂
Sleduj náš facebook zde >>>>
ANO??!!!! Tak čti dál!
„Jedete autem až do Španělska? Vy jste blázni! Vždyť to je strašně daleko, to pojedete snad týden ne?? Se vám něco stane po cestě a co pak? Hmm?“
„Proč nejedete normálně… letadlem nebo autobusem třeba?“
„Vždyť to je holý nerozum takhle riskovat!“
🙂 A tak dále a tak dále…
Pokud jezdíš na dovku, na služebky přes hranice taky po čtyřech … (kolech) a není to zrovna jen za humna, budeš tyhle hlášky od okolí asi dobře znát, že jo?
Otázku toho jak dalece je nebo není „normální“ autem cestovat necháváme dnes ležet raději ladem.
Takže – kontrola oleje, dotankovat full (v Españi raději completo) , start, házíme první kvalt a vyrážímeeeee směr Barceloooooonaaaaa….uuuuuu 🙂
Naše léty prověřená, x krát bez problémů horkými gumami našich milých žihadel projetá trasa a pokud neumřeme, budeme tak jezdit navěky!
CZ – BCN/Mallorca
Poznej Mallorcu JINAK – koukni semhle
– zcela BEZ nebo téměř BEZ placených úseků ,
plně kompatibilní se všemi motorovými někdy i na čas nemotorovými vozidly 🙂
TAK TADY JE >>>>
1. Průjezd naší matičkou ČR…
- ČR (CZ) – dálnice – kupujeme naši jedinou českou dálniční známku na týden nebo na měsíc, podle toho na jak dlouho jedeme, ať už jedeš z kterékoliv části naší krásné vlasti, dojeď na ROZVADOV (CZ)
2. Kvapem po Německu…?
- Německo (D) – dálnice – zatím stále neplacené, krásné, kvalitní, skoro závidím pneumatikám, že po ni můžou jezdit 🙂
- trasa: z ROZVADOV(CZ) po A6 směr NÜRNBERG (A) valíme to stále rovně, POZOR před MANNHEIM (D) sjezd na A5 směr KARLSRUHE,
- dále pořád po A5 stále za nosem do F (Francie) na MULHOUSE (Mulhúzy) (F)
- ALTERNATIVA: kdo nerad jezdí po Německu, může za KARLSRUHE sjezd z A5 na neplacenou dálnici A35, která už vedena Francií (F), směr Strasbourg, dále až po Mulhouse. Tam je už třeba sjet na neplacené silnice viz dále, A36 je už placená dálnice.
3. Francouzský venkov…
- FRANCIE (F) – ve F u MULHOUSE už je každopádně třeba sjet (buďto z Německé A5 nebo z francouzské A35, viz výše) na neplacenou D39, a dále pak po celkem dobrých rychlostních silnicích I. třídy, případně taky těch II. třídy směrem na BELFORT, odtud po E54 (evropská dálnice zdarma) nebo po N19 (menší jednoproudovka) na město LURE, z Lure po N19 na VESOUL, tam je městský obchvat zdarma a na něm se napojíš na kus dálnice zdarma – na N57 (E23) na město BESANÇON, dále po D673 na DOLE, z Dole pojedeš po N73 na CHALON-SUR-SAONE po E607 , N79, D994 na (mé oblíbené) městečko VICHY, Z Vichy najeď ma D984 u Aigueperse přejet na D2009 a dále už na CLERMOND-FERRAND!!!!
- POZOR!!!: chyba: nejezdit směr MAÇON a LYON – špatně! a nesjíždět na MONPELLIER . to by byla fatální chyba! – (obě dvě měli tu čest spáchat – doba dojezdu se geometricky navyšuje o několik hodně hodin….ani se neptej! – neřeknu)
- U CLERMOND-FERRAND se napoj na neplacenou dálnici A75!!!!
- TIP! Na neplacené dálnici A75 se nachází PLACENÝ VIADUCT MILLAU u města Millau , průjezd vyjde na 9,80EUR, je NÁÁÁDHERNÝÝÝÝ, viadukt spojuje dva kopečky a svíjí se nad kouzelným údolím s řekou TARN – takže pokud úsek jedeš v noci…no, přes den zážitek, v noci doporučím pouze v případě nutnosti úspory času!
- Jak teda most Millau objet?? – Jednoduše. Když pojedeš po A75 začnou se objevovat vykřičníky s nápisy VIADUCT MILLAU“ a „PEAGE“ (mýtné), takže sjeď na poslední sjezd na město Millau (D911, do centra města, městem projedeš) a na dálnici zpět se vracíš z LA CAVALIERE z D809 >>>> zpět na A75!!!!
- tato levná „objížďka“ měří asi 8 km a trvá v běžném provozu i přes den maximálně 30 minut!
- PRAKTICKÝ TIP1: Pokud zatoužíš po troše odpočinku NE na odpočivadle pumpy, doporučujeme navštívit při jízdě po A75 jezero LAC DU SALAGOU u města Clermond Harrau – sjet, piknik a zase najet (piknikový košík jde naplnit při objížďce přes centrum Millau – je tam shopping centrum) 🙂
- PRAKTICKÝ TIP2: pokud chceš projet po VIADUCTO MILLAU, za mýtnicí je sjezd na parkoviště s odpočivadlem, tam se jde najíst také (piknik košík viz TIP1)
- A teď jak dále ANO – z Clermond- Ferrand: – Francie po neplaceném úseku , ta A75 vede až na jih F do BEZIERS, dále už po okrskách směr NARBONNE, PERPIGNAN, pak už nás cedule samy (ty už dávno byly) navádí na ESPAŇA (E) a na BCN (BARCELONU). Projedeš hraničním přechodem LE PERTHUS v horách a pak směr na La Jonquera po N-II.
4. Španělsko – a jsme skoro DOMA…:-)
- ESPAŇA (E) jedeš na hraniční přechod LA JONQUERA (či La Žonkera ), lidově kamioňáky zvaná „Žumpa“ a dále Tě už ukazatele tahají po krásné neplacené N-II na FIGUERES a pak na GIRONA (čti Džirona) (BACHA! nejet po N-IIa – ta vede do centra Girony) , z GIRONA vede chvíli neplacená státní dálnice AP7, dále začnou blikat PEAJE – mýtné, sjeď opět na navazující souběžnou N-II,která Tě stáhne k moři na Malgrat de Mar, Calellu a dále na BADALONU
- POZOR! nenajet u Mas Carbó na PLACENOU C-32 přes Mataró !!
- pojedeš po N-II , která placenou C32 v pěkně kopíruje!
- dále mineš Badalonu a hurááá na BARCELONU. Za BADALONA už je třeba sjíždět na PORT DE BARCELONA na B-10
5. BARCELONAAAAAA
- uff a jsme tam: tramtadadáááá – PORT de BARCELONA! Huráááá!!
- Hledáš netradiční ubytko na Mallorce – klikni na článek tady
NAŠE OSOBNÍ VYCHYTÁVKY, TIPY A UPŘIMNÉ RADY NA CESTU
1)NAVIGACE
- NAVIGACE número 1: samozřejmě dnes už není problém mít v autě v mobilu navigaci, doporučuji offline aplikace SYGIC – topka, NAVIGATOR, moc pěkná je aplikace NA CESTY (Pouze Česko a Slovensko, ale hodí se) – hlavně si do ni NEZAPOMEŇ online natahat mapy!!! Potřebuješ ČR, Německo, Francii a Španělsko jako minimum, pokud šetříš místem na kartě jako já! 🙂
- NAVIGACE número 2 – Google maps, jde si tam natahat trasu do režimu OFFLINE, jenže pokud se Ti podaří nějakým nedopatření, objížďkou nebo jinou vyšší mocí podaří sjet z trasy, jsi …no víš – v dupě! Je třeba pak vyhledat wifi, pokud nemáš nějaký EU data balíček a znovu se „najít“ online. Google maps nicméně velice ráda využívám jakou rychlou akční NAVI když googlím online trasu na nějaké konkrétní místo tady na MALL (čti Majorka)! 🙂
- NAVIGACI si nastav v ČR klidně na placené úseky (pokud je pojedeš) , pak celé D (Německo) až po MULHOUSE (F) na režim DÁLNICE – zakázat placené úseky, případně také PLACENO ZA – (průjezd – most , tunel apod). Ve Francii hned u hranic pokračujeme v režimu NEPLACENÉ ÚSEKY- což znamená NEPOVOLIT placené úseky, ale POVOLIT dálnice (pojedeme neplacený úsek A-75) , takže pokud si zakážeš dálnice jako celek, bude Tě NAVI nelogicky stahovat úplně jinam než je popsáno výše! TAK NA TO BACHA! 🙂
2) ČASOVÝ HORIZONT
- je důležité si uvědomit, že trajekty nečekají, je třeba si dát dostatečnou časovou rezervu pro nenadále situace (+ je třeba počítat s tankováním, jídlem, čůráním, objížďkami, ucpanou dálnicí/silnicí, poruchou atd – ježiš neee, poruchu nééé!)
3) Jak to máme my?
- Jezdíme z Havířova, to je severní Morava…máme teda nějakých 550 km na ROZVADOV. Protože rádi využíváme nočního trajektu (o tom později) z BCN (Barcelony) do PMI (Palma de Mallorca), který vyjíždí ca v 22-23 hod v podle společnosti, dáváme si fóra a vyjíždíme 48 hodin předem.
- Takže prakticky, pokud trajekt vyjíždí v neděli ve 23hod, vyjíždíme nejlépe v pátek večer, kolem 18. hodiny.
- ANO jezdíme tzv. na noc, jsou prázdné cesty, kolem půlnoci jsme ROZVADOV, dáme si poslední vepřo-knedlo a do rána potáhneme pěkný kus Německa (D), první den odpoledne už si to šineme po francouzském venkově…a tam to prostě milujeme.
- A když vidíme, že máme najeto větší půlku cesty a čas je náš přítel začínáme se tzv „frckat“ , dáme si kafe a croissant, nakoupíme francouzské delikatesy u zdroje, dáme si piknik a uděláme pár supr fotek, které jak jinak okamžitě sdílíme na IG :-).
- Pokud vše klape, na A75 si pohodlně na odpočivadle nad ránem zchrupneme, na pumpě máme ráno k dispozici záchody, snídani a komfortní zónu wifi – no prostě LUXUS!
- V klidu dotankujem – POZOR POKUD je NEDĚLE !!! všude zavřeno!! NATANKUJ NA dálnici A75!
- TIP1: v neděli mají ZAVŘENO všechny pumpy v Německu, Francii i Španělsku, kromě těch co jsou na dálnici!!! a BACHA mimo dálnice pumpy zavírají kolem 20-21 hodiny a fungují – ne všude – jen automaty!!
- pokud tedy pojedeš Francii nebo Španělsko po nepla – tak jsi umřel 🙂
- Co se stane, když NEnatankuješ a dochází šťáva? Pravděpodobně budeš muset na nějakou dálnici NAjet, natankovat a zase sjet …
- TIP2: Víš jak na tankovací AUTOMATY??? V poslední době je skoro všude tak, že si najdeš centrální stojan, do něj strčíš svou kartu a na displeji Ti blikne limit za kolik můžeš natankovat (třeba 150EUR a číslo stojanu, kam máš najet. VTIP je v tom, že Ty natankuješ třeba řekněme za 50EUR, ale systém zablokuje celou limitní částku 150EUR!! Než se vše zaúčtuje a peníze Ti odblokují trvá několik dní, mnohdy i týden! – Tak se neděs, nepodléhej panice a prostě s tím buď počítej nebo se automatům vyhni…(nemilé zvláště při nižší finanční rezervě na kartě). Ověřeno v Itálii, Francii, Německu i Španělsku.
- TIP3: v Evropě pumpy NONSTOP nejsou označeny jako nonstop, ale jako 24/7
- V neděli/nebo jiný den co pojedeš/ – prostě ten náš „poslední“ den cesty pak v klidu dojedem zbytek Francie přes Beziers, Perpignan a vjíždíme do Španělska přes La Jonquera (la žonkera) , tam natankujeme v bezcelní zóně za příjemnou sumu za litr PH, něco přikoupíme k snědku nebo jiné marnotratnosti (hadýrky, parfémy, alkohol, cigarety) – (mají otevřeno denně od 9 do 22-23hodin)
- Z „Žumpy“ jinak kamioňáci a dodávkáři neřeknou prvnímu městečku na španělské straně hranic – La Jonquera – hraniční přechod s leskem a bídou kurtizán, až do BCN (Barcelony) pokračujeme mimo dálnici, je to asi 150 Km, takže tak 3 hodiny cesty raději s rezervou.
- Suma sumárum cesta nám cesta z Česka/Moravy do BCN trvá 26-30 hodin, pokud se nic nepřihodí, počítám tedy s časovou rezervou alespoň 12 -14 hodin, o které vím, že nám v rámci našeho „frckání“ prostě svědčí.
4) POUŽITÉ ZKRATKY SILNIC (výběr)
- ČR:
- D – placená dálnice – je třeba jednorázová dálniční známka (týdenní 330,- Kč, měsíční 450,- Kč)
- Německo:
- A – Autobahn – dálnice – zatím lze projet zcela neplaceně
- B – BundesStrasse – silnice I. třídy
- Francie:
- A = Autoroute – placená dálnice, platí se mýtné dle úseku, existují neplacené úseky jako např, A-75
- RN – Route Nacionale – rychlostní silnice I. třídy
POZOR!!! – na A75 z CLERMOND -FERRAND na BEZIERS se nachází u města MILLAU – VIADUCT MILLAU- placený úsek – nádherný most, neskutečný zážitek. Pokud nemáme zakázáno PLACENO ZA – navigace nás navede rovnou na mýtnici a není cesty zpět, musí se to pak zatáhnout – platí se 9,80EUR.
- Celé A75 se říká La Méridienne – Středozemní
- Španělsko (E) – spaña):
AP – Autopista de Peaje (peaje= mýtné) – placená dálnice, platí se mýtné dle ujetých úseků (některé jsou i nepla, viz AP7)
A – Autovía / Autopista Libre- rychlostní silnice /neplacená státní dálnice (trochu to označení zezačátku to trochu mate, ale zvykneš si) je ZDARMA, některé A jsou naopak nečekaně placené 🙂 wow
N- Nacional – národní silnice, spojující hlavní meziměstské tahy, rychlostní silnice, většinou velmi kvalitní a ZDARMA
C- Carretera convencional – klasická silnice II. třídy
Mimochodem? A co mýtnice? umíš jezdit přes mýtnice? Hlídáš si , kde se platí cash a kde kartou?? Nebo s Tebou pak couvá celá řada? V pohodě…i my si tím prošli…no spíš procouvali!
5) TRAJEKT
Dále budeš muset v Barceloně najet na trajekt na Mall(orku). Kdy, kde, jak a za kolik jde plavenka na loď pořídit, kudy tudy v BCN na jejich depa, co je dobré vědět předem a co je blbé, když nevíš , jaké údaje a dokumenty jsou potřeba , jak cestovat se psem/kočkou, jaké společnosti jsou osvědčené o tom píšu v samostatném článku tady >>>>
6) DÉLKA TRASY, TRASOVÁNÍ, ZAJÍMAVOSTI
- Trasa -kilometráž – celkem pro nás z Havířova do Port Barcelona měří nějakých dobrých 2 250 Km, Z PRAHY je dlouhá cca 1 800 Km.
- Na hranice (Havířov – Rozvadov) to máme asi 6 hodin a hezkých 550 Km po naších velmi kvalitních dálnicích, které lahodí každé pneumatice a nenechá chladnými nejedny tlumiče 🙂 zvlášť ten úsek ve směru Brno – Praha fakt stojí za to, kdo jel, ví o čem mluvím, pardon píšu! 🙂
- Z Rozvadova do Mulhause (čti Mulhúzy) ve Francii je to dalších dobrých 550 Km, tedy nějakých 5-6 hodin čisté jízdy po dálnici.
- úsek Francie z Mulhause po „Žumpu“ na hrabice se Španělskem měří takřka dech beroucích 1 000 km a jedeme ho 12-15 hodin dle míry frckání, v případě zakotvení na pumpě nad ránem ještě déle…)
- nepatrný úsek z Vichy na Clermond Ferrand má 55km a jede se klidně i hodinu a půl! Podle provozu. Ale je tam replicaimitation nádherná krajina, jede se totiž podél řeky Vichy,
- samotný úsek A75 z Clermond – Ferrand do Beziérs včetně Viaductu Millau měří 350 km a profičet ho lze za 3 hodiny, s objížďkou mimo viadukt o půl hoďky déle.
- Z „Žumpy“ – La Jonquera (či La žonkera) do Port Barceloná má směšných 150 km a je třeba si na něj vyhradit kvůli provozu raději 3 hodiny!
7) BONUS – MŮJ OSOBNÍ TIP
Ve Francii si v každém případě kup Camembert!!! A rozhodně se zastav na kafe a něco sladkého v nějaké cukrárně po cestě – jeden z BENEFITŮ jízdy po nepla 🙂
8) TIP NA UBYTOVÁNÍ NA MALLORCE
- Hledáš něco extra a chceš poznat Mallorcu JINAK?
- Sníš o pohodové dovolené? Klikni sem a počti si! 🙂
A ZÁVĚREM MALÉ PROHLÁŠENÍ
Reaguju na časté dotazy a komentáře typu „stačí přece zapnout nevigaci a jet ne?“ – proč nestačí ?- navigace je jen stroj, hledá nejkratší úseky, které jsou mnohdy velmi, ale velmi pomalé a to vy nechcete.
Cítím tentokrát lehkou potřebu uvést, že výše zmíněná trasa je popsána na základě NAŠÍ osobní zkušenosti, tak jak jsme si projeli za posledních 5 let x-krát tam a zpět. Nemůžu přebírat odpovědnost za jakékoliv nesrovnalosti, změny, objížďky a jinak vzniklé nedostatky, které by mohly během Tvojí cesty vzniknout!
A ještě podstatná maličkost – tuto trasu jsme si zpracovali proto, že nás cestovat mimo dálnice prostě baví! Je to trošku takový životní styl – Projeli jsme tak celou Itálii, půlku Španělska, Korziku, Sardinii, Švýcarsko,…
Naším cílem není UŠETŘIT PENÍZE! za dálnice a mosty, naším cílem je jezdit krajinou, zastavit si, kde chceme, dát si kafe a croissant nebo se projít po pláži. Taková výzva – jak daleko je možné se dostat bez dálnice – po starých cestách? Jde to – a přitom časově se to nijak výrazně nenatáhne. 🙂
Zažij taky ten pocit, když uvidíš z auta něco zajímavého, co se Ti líbí, zastavíš si a prožiješ ten okamžik – ted a tady!
Prosím, pokud najdeš v článku chybu, nesrovnalost, máš na mě/nás komentář, kritiku, připomínku nebo taky pochvalu, neváhej mi/nám napsat pod článkem!
Jen do mě, já to unesu! 🙂
Děkujééém za pochopení!
Šťastnou cestu, kolego motoristo Ti přejeme
tentokrát LUCIE, blázen do cestování , potrhlá ALFISTKA a vášnivá Španělka a hlavně pak
MARTIN, který článku dělal online couching trasy a přidával fakt horké tipy z cest, jinak tak trochu CRAZY petrolhead, milovník všeho co má 4 kola a motor, zvláště pak BMW – toto není REKLAMA!
Martin se bude podílet na článcích týkajících se dopravy po Evropě a na Mallorce,
článek o trajektech na Mall tudy >>>>
a článek o Ďábelských silnicích na Mallorce – oba budou brzy online!
sleduj FP Španělsko v Srdci a nic Ti neuteče 🙂
Cesty osudu jsou totiž nevyzpytatelné…:-)
Tak zase příště!
¡Hasta Pronto!
Španělka Lucie /a Evropan Martin K.